Indledning
De afstemte og anbefalede ord og begreber er i nedenstående tekst indsat med adgang til de definitioner, som arbejdsgruppen i projekt Sprog i PraksisFaglige tilgange, strategier, metoder, procedurer og rutiner. har afstemt.
Ved at pege på de med blå farve markerede ord/link åbner definitionen. Ved at klikke på ordet åbner definitionen inklusiv arbejdsgruppens kommentarer og kildehenvisning.
For kildehenvisninger gælder at kilden i nogle tilfælde er citeret, og i andre tilfælde har den været inspiration for gruppens formulering af definition. I få tilfælde har det reelt ikke været muligt at finde anerkendte definitioner og beskrivelser. I disse tilfælde har gruppen udarbejdet en egen definition.
Formål og virksomhed i DTHS
Danske Tale-Et center, afdeling eller enhed, der arbejder med rehabiliteringsindsatser for personer med funktionsnedsættelser på det kommunikative område. Det vil sige for personer med begrænsninger inden for tale-, høre- eller synsområdet., Høre- og SynsinstitutionerEt center, afdeling eller enhed, der arbejder med rehabiliteringsindsatser for personer med funktionsnedsættelser på det kommunikative område. Det vil sige for personer med begrænsninger inden for tale-, høre- eller synsområdet. (DTHS) er en landsdækkende paraplyorganisation af offentlige institutioner. Institutionerne omtales ofte som kommunikationscentreEn institution, afdeling eller enhed, der foretager rehabilitering for personer med nedsat funktionsevne inden for tale-, høre- eller synsområdet., og leverer lovgivningsmæssigt primært kommunale indsatserAktivitet, der er rettet mod et resultat. i henhold til lov om specialundervisningSpecialundervisning for voksne er tilbud, der er målrettet personer, der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig tilrettelagt undervisning og rådgivning for at afhjælpe eller begrænse virkningerne af funktionsnedsættelsen. for voksne.
Den primære målgruppe for indsatserneAktivitet, der er rettet mod et resultat. er personerEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. med funktionsevnenedsættelseEt paraplybegreb for funktionsnedsættelse, aktivitetsbegrænsninger og deltagelsesbegrænsninger. Funktionsevnenedsættelse betegner de negative aspekter af interaktionen mellem en person og konteksten (personlige faktorer og omgivelsernes påvirkning). på det kommunikativeUdveksling af informationer, budskaber og meddelelser. område, hvilket vil sige evnen til at kommunikereUdveksling af informationer, budskaber og meddelelser. sprogligt og digitalt både ekspressivt og impressivt i forhold til omgivelser og samfund.
Et vigtigt formålAngiver, hvad der er hensigten med en handling. for DTHS er at fastholde, styrke og udvikle fagligheden på DTHS’ område på tværs af medlemsinstitutionerne bl.a. ved udvikling af fælles praksisFaglige tilgange, strategier, metoder, procedurer og rutiner. for sprog og begreber.
FormåletAngiver, hvad der er hensigten med en handling. med de rehabiliterendeEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. indsatserAktivitet, der er rettet mod et resultat. er at kompensere for en nedsat kommunikativUdveksling af informationer, budskaber og meddelelser. funktionsevneKommentar Se funktionsevnenedsættelse. Kildeangivelse Hvidbog om rehabilitering, 2022, s. 23
Hvidbog om rehabilitering, 2022 Anbefaling 2, s. 123 med henblik på, at personenEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. får fuld eller styrket mulighed for aktivitetEn persons udførelse af opgaver eller handlinger. og deltagelseRelaterer til forholdet mellem individ og samfund og skal således altid forstås i relation til den sammenhæng og de omgivelser, som individet er en del af. Deltagelse refererer til en persons medvirken og aktive involvering i egen livssituation. i forhold til omgivelser og samfund.
IndsatserneAktivitet, der er rettet mod et resultat. er personcentreredeEn tilgang, der tager udgangspunkt i, at personen bedst selv kender egne behov og er kvalificeret til at træffe beslutning om, hvad personen ønsker og har brug for., målrettede, tidsbegrænsede og evalueresSystematisk, faglig vurdering af fx en indsats eller et forløb. i forhold til målet for den konkrete indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat..
Den primære del af indsatserneAktivitet, der er rettet mod et resultat. leveres som specialundervisningSpecialundervisning for voksne er tilbud, der er målrettet personer, der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig tilrettelagt undervisning og rådgivning for at afhjælpe eller begrænse virkningerne af funktionsnedsættelsen. og specialpædagogisk bistandIndsats, der er nødvendig i forhold til personens udbytte af specialundervisningen., herunder rådgivningIndsats, hvor en fagperson gennem dialog og formidling inden for et specifikt emne, hjælper en person eller gruppe af personer med at klarlægge problemer og opstille løsningsforslag og handlemuligheder, for derved at sætte personen i stand til at foretage valg og handlinger i forhold til den situation, der ligger til grund for henvendelsen. efter lov om specialundervisningSpecialundervisning for voksne er tilbud, der er målrettet personer, der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig tilrettelagt undervisning og rådgivning for at afhjælpe eller begrænse virkningerne af funktionsnedsættelsen. for voksne. Enkelte medlemsinstitutioner leverer primært indsatserAktivitet, der er rettet mod et resultat. på børne- og ungeområdet i henhold til lov om folkeskoleloven.
En del af medlemsinstitutionerne leverer også rehabiliterendeEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. indsatserAktivitet, der er rettet mod et resultat. på andre områder i forhold til f.eks. arbejdsmarked, sundhed, uddannelse, servicelov, ældre m.fl., hvor institutionernes specialistteams og specialiserede viden sættes i spil.
Der er stor diversitet i forhold til medlemsinstitutionernes størrelse, forvaltningsmæssige tilknytning og bredden af fagområder, hvor der leveres rehabiliterendeEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. indsatserAktivitet, der er rettet mod et resultat..
En indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat. i et rehabiliteringsforløbSammenhængende række af aktiviteter, der foregår over tid. for personerEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. i målgruppen vil typisk bestå af følgende faser:
- En indledende fase: henvendelse og udredningAfdækning af personens funktionsevne, behov og mulighed for en rehabiliterende indsats. mhp. kvalificering af den målrettede fase
- En målrettet fase: den konkrete rehabiliterendeEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat. i et samarbejdeEn gensidig aktivitet mellem fagprofessionelle, personen og evt. pårørende for at nå et fælles mål. med personenEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. – eksempelvis specialundervisningSpecialundervisning for voksne er tilbud, der er målrettet personer, der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig tilrettelagt undervisning og rådgivning for at afhjælpe eller begrænse virkningerne af funktionsnedsættelsen., specialpædagogisk bistandIndsats, der er nødvendig i forhold til personens udbytte af specialundervisningen., rådgivningIndsats, hvor en fagperson gennem dialog og formidling inden for et specifikt emne, hjælper en person eller gruppe af personer med at klarlægge problemer og opstille løsningsforslag og handlemuligheder, for derved at sætte personen i stand til at foretage valg og handlinger i forhold til den situation, der ligger til grund for henvendelsen., kursus, hjælpemiddelafprøvning med løbende evalueringSystematisk, faglig vurdering af fx en indsats eller et forløb. af målopfyldelse og tilretning af indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat. mv.
- En evaluerendeSystematisk, faglig vurdering af fx en indsats eller et forløb. fase: en vurdering af om personenEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. har opnået sine målDet, der konkret skal komme ud af de handlinger, der udføres for at opfylde formålet. med rehabiliteringenEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet..
Henvendelse i den indledende fase dækker over personensEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. indgang til indsatsenAktivitet, der er rettet mod et resultat., hvad enten det sker gennem personensEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. egen henvendelse, henvendelse via anden instans eller ekstern/intern visitation m.v.
Faserne er ikke strengt sekventielle, idet f.eks.:
- udredningenAfdækning af personens funktionsevne, behov og mulighed for en rehabiliterende indsats. i den indledende fase kan medføre, at den målrettede fase ikke igangsættes. Det kan skyldes, at en rehabiliterendeEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat. ikke vurderes relevant, eller at der foretages henvisning til anden instans
- løbende evalueringSystematisk, faglig vurdering af fx en indsats eller et forløb. af indsatsenAktivitet, der er rettet mod et resultat. kan føre til en ny udredningAfdækning af personens funktionsevne, behov og mulighed for en rehabiliterende indsats. og målsætningDet, der konkret skal komme ud af de handlinger, der udføres for at opfylde formålet. for den målrettede fase osv.
Personer i rehabiliteringen
Den primære målgruppe for rehabiliteringenEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. er personerEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet., der har behov for en specialiseret indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat. i forhold til deres kommunikativeUdveksling af informationer, budskaber og meddelelser. begrænsningerBegrænsninger betyder, at personen oplever nedsatte kropsfunktioner, nedsat udførelse af de aktiviteter, som personen ønsker eller nedsat deltagelse i hverdagslivet og/eller de dele af samfundslivet, personen ønsker, eller som er forventeligt sammenlignet med andre på samme alder og i samme livssituation. som følge af nedsat kommunikationsevneUdveksling af informationer, budskaber og meddelelser..
PersonerneEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. i målgruppen er således omfattet af FN´s definition af et handicapEr et resultat af samspillet mellem personer med funktionsnedsættelse og holdningsbestemte og omgivelsesmæssige barrierer, som hindrer dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet på lige fod med andre.. I DTHS anvendes begrebet funktionsevnenedsættelseEt paraplybegreb for funktionsnedsættelse, aktivitetsbegrænsninger og deltagelsesbegrænsninger. Funktionsevnenedsættelse betegner de negative aspekter af interaktionen mellem en person og konteksten (personlige faktorer og omgivelsernes påvirkning). frem for handicapEr et resultat af samspillet mellem personer med funktionsnedsættelse og holdningsbestemte og omgivelsesmæssige barrierer, som hindrer dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet på lige fod med andre..
PersonerneEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. kan være enten visiterede, henviste eller selv have kontaktet DTHS-institutionen. Indgangene til rehabiliteringenEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. bør understøtte lige adgangAt den enkelte persons behov skal være styrende for indsatserne. for alle i målgruppen.
RehabiliteringenEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. er personcentreretEn tilgang, der tager udgangspunkt i, at personen bedst selv kender egne behov og er kvalificeret til at træffe beslutning om, hvad personen ønsker og har brug for. med respekt for personensEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. muligheder for selvbestemmelseRefererer til at frit at kunne vælge en position i samfundet, som er meningsgivende for én selv ud fra de evner og kompetencer, man har. og sker i et samarbejdeEn gensidig aktivitet mellem fagprofessionelle, personen og evt. pårørende for at nå et fælles mål. mellem den/de fagprofessionelleEn person med uddannelse og kompetencer inden for et givent fagområde., personenEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. samt evt. pårørendeMennesker, som personen i rehabilitering har en særlig relation og tillid til..
RehabiliteringenEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. tager udgangspunkt i personensEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. ressourcerMængde af fysiske eller psykiske kræfter el. lign., der i et vist omfang er til rådighed, besiddes eller kan udnyttes., værdierKvalitet eller ideal, som vurderes højt., ønskerØnsker, drømme og håb refererer samlet til en persons positive forestillinger om eller forhåbninger til fremtiden., drømmeDrømme, ønsker og håb refererer samlet til en persons positive forestillinger om eller forhåbninger til fremtiden. og håbHåb, ønsker og drømme refererer samlet til en persons positive forestillinger om eller forhåbninger til fremtiden. og hele livssituation og understøtter dermed meningsfuldhedOplevelsen af indflydelse og betydning. og motivationTilskyndelse til at handle på en bestemt måde..
Den rehabiliterendeEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat. bygger på personensEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. hele livssituation med henblik på at skabe optimale muligheder for aktivitetEn persons udførelse af opgaver eller handlinger. og deltagelseRelaterer til forholdet mellem individ og samfund og skal således altid forstås i relation til den sammenhæng og de omgivelser, som individet er en del af. Deltagelse refererer til en persons medvirken og aktive involvering i egen livssituation. i samfundet samt at øge personensEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. livskvalitetDet, der kendetegner et godt liv..
Medarbejderkompetencer
Medarbejdere i DTHS, der leverer specialiserede rehabiliterendeEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. indsatserAktivitet, der er rettet mod et resultat. , er fagprofessionelleEn person med uddannelse og kompetencer inden for et givent fagområde. med både faglige, relationelle og kommunikativeUdveksling af informationer, budskaber og meddelelser. kompetencerUddannelse, viden og færdigheder inden for et givent fagområde..
Medarbejderne skal have relationskompetencer, der gør dem i stand til i dialog og samarbejdeEn gensidig aktivitet mellem fagprofessionelle, personen og evt. pårørende for at nå et fælles mål. med personenEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. og pårørendeMennesker, som personen i rehabilitering har en særlig relation og tillid til. at udredeAfdækning af personens funktionsevne, behov og mulighed for en rehabiliterende indsats. som grundlag for en visitation og indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat., lægge en evaluerbar plan for den rehabiliterendeEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat. samt gennemføre indsatsenAktivitet, der er rettet mod et resultat. og en evalueringSystematisk, faglig vurdering af fx en indsats eller et forløb..
De skal besidde kompetencerUddannelse, viden og færdigheder inden for et givent fagområde. til at kunne indgå i teams med og formidle viden både til personerEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. i målgruppen og kolleger i teams.
DTHS understøtter medarbejdernes specialiserede kompetencerUddannelse, viden og færdigheder inden for et givent fagområde. ved at facilitere vidensudvikling vedrørende rehabiliteringEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. på det kommunikativeUdveksling af informationer, budskaber og meddelelser. område gennem etablering af faglige netværk, videndeling, projekter og faglig sparringRefererer til at frit at kunne vælge en position i samfundet, som er meningsgivende for én selv ud fra de evner og kompetencer, man har.En metode til at få fagprofessionelle til at arbejde med en professionel distance til faglige udfordringer, vanskeligheder og dilemmaer og derigennem at finde nye handlemuligheder..
Tværfagligt samarbejde
En forudsætning for DTHS-institutionernes virksomhed er et velfungerende koordineretSamle og organisere ud fra et overordnet formål. tværfagligtKoordineret samarbejde mellem flere forskellige fagprofessionelle. samarbejdeEn gensidig aktivitet mellem fagprofessionelle, personen og evt. pårørende for at nå et fælles mål. med andre aktører i personensEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. rehabiliteringsforløbSammenhængende række af aktiviteter, der foregår over tid.. Dette indebærer en stærk koordineretSamle og organisere ud fra et overordnet formål. sammenhæng på tværs af lovgivning, forvaltningsområder og fagområder i kommuner, regioner og internt i egen institution på tværs af monofaglige fagprofessionelleEn person med uddannelse og kompetencer inden for et givent fagområde. teams eller i etablerede tværfagligeKoordineret samarbejde mellem flere forskellige fagprofessionelle. teams.
Det koordineredeSamle og organisere ud fra et overordnet formål., tværfagligeKoordineret samarbejde mellem flere forskellige fagprofessionelle. samarbejdeEn gensidig aktivitet mellem fagprofessionelle, personen og evt. pårørende for at nå et fælles mål. kan i rehabiliteringsforløbSammenhængende række af aktiviteter, der foregår over tid. bl.a. omfatte henvisning, visitation, udredningAfdækning af personens funktionsevne, behov og mulighed for en rehabiliterende indsats., indsatsAktivitet, der er rettet mod et resultat., evalueringSystematisk, faglig vurdering af fx en indsats eller et forløb. og eventuel henvisning til anden instans.
Det tværfagligeKoordineret samarbejde mellem flere forskellige fagprofessionelle. samarbejdeEn gensidig aktivitet mellem fagprofessionelle, personen og evt. pårørende for at nå et fælles mål. vil ofte finde sted i forhold til aktører i sundhedsområdet, velfærdsområdet, arbejdsmarkedsområdet samt undervisnings- og uddannelsesområdet.
Vidensbaseret praksis
Hvidbog om rehabiliteringEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. (2022) og Den internationale klassifikation af funktionsevneKommentar Se funktionsevnenedsættelse. Kildeangivelse Hvidbog om rehabilitering, 2022, s. 23
Hvidbog om rehabilitering, 2022 Anbefaling 2, s. 123, funktionsevnenedsættelseEt paraplybegreb for funktionsnedsættelse, aktivitetsbegrænsninger og deltagelsesbegrænsninger. Funktionsevnenedsættelse betegner de negative aspekter af interaktionen mellem en person og konteksten (personlige faktorer og omgivelsernes påvirkning). og helbredstilstand (ICFInternational klassifikation af funktionsevne, funktionsevnenedsættelse og helbredstilstand.) er de overordnede generelle begrebsrammer for og tilgangMåde, hvorpå man griber et emne an eller anskuer en problemstilling; indfaldsvinkel. til rehabiliteringsindsatserne.
IndsatserneAktivitet, der er rettet mod et resultat., der leveres, er vidensbaseredeBedst tilgængelig faglig viden og metoder, som skal danne basis for rehabiliteringsindsatserne. og underbygget af specialfaglig viden på det specifikke faglige område relateret til personensEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. funktionsevnenedsættelseEt paraplybegreb for funktionsnedsættelse, aktivitetsbegrænsninger og deltagelsesbegrænsninger. Funktionsevnenedsættelse betegner de negative aspekter af interaktionen mellem en person og konteksten (personlige faktorer og omgivelsernes påvirkning)..
For en række specifikke indsatserAktivitet, der er rettet mod et resultat. har DTHS udviklet God praksisFaglige tilgange, strategier, metoder, procedurer og rutiner. -vejledninger, der beskriver anbefalinger for en række elementer i rehabiliteringsforløbetSammenhængende række af aktiviteter, der foregår over tid.. Disse God praksisFaglige tilgange, strategier, metoder, procedurer og rutiner. -vejledninger kan ses på DTHS.dk.
Foreligger der evidensbaseretIndsats, der gennemføres på baggrund af forskningsbaseret viden. viden og/eller nationale retningslinjer eller standarder – herunder vejledninger og metoderEn struktureret måde at udføre en handling på, som er italesat og tilstrækkelig tydelig og konkret til, at handlingen kan reproduceres. udviklet af DTHS -, følges disse.
Resultatopfølgning, monitorering og evaluering
Resultatopfølgningen i DTHS i forhold til kvalitetenHvorvidt man opfylder de mål, man har sat for i en konkret indsats. af indsatserneAktivitet, der er rettet mod et resultat. foregår dels individuelt i forhold til den enkelte personEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. i rehabiliteringenEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. og dels generelt på tværs af de faglige indsatserAktivitet, der er rettet mod et resultat. og rehabiliteringsforløbetSammenhængende række af aktiviteter, der foregår over tid..
For den enkelte personEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. i rehabiliteringenEn indsats, der er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. foretages evalueringenSystematisk, faglig vurdering af fx en indsats eller et forløb. i samarbejdeEn gensidig aktivitet mellem fagprofessionelle, personen og evt. pårørende for at nå et fælles mål. med personenEn person i rehabilitering er et menneske, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i sin fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. og evt. pårørendeMennesker, som personen i rehabilitering har en særlig relation og tillid til. i en løbende evalueringSystematisk, faglig vurdering af fx en indsats eller et forløb. med evt. ændring af målDet, der konkret skal komme ud af de handlinger, der udføres for at opfylde formålet. og metoderEn struktureret måde at udføre en handling på, som er italesat og tilstrækkelig tydelig og konkret til, at handlingen kan reproduceres. i indsatsenAktivitet, der er rettet mod et resultat..
En resultatopfølgning på et overordnet rehabiliterings- og indsatsniveau kan ske ved effektmålingMåling af virkningen eller resultatet af en indsats. og/eller monitoreringEr kendetegnet ved systematisk dataindsamling og er et vigtigt redskab i kvalitetsarbejde. på tværs af forløbSammenhængende række af aktiviteter, der foregår over tid..